Kijk op koers. Laten we samen (voort)bouwen - WSKO

Kijk op koers: laten we samen (voort)bouwen

Het is al weer een paar weken geleden, maar toch wil ik nog even terugkomen op de WSKO-dag van 26 september. Ik heb die dag ervaren als een mooie, inspirerende en zinvolle dag met een rijkdom aan uitwisseling van ervaringen en informatie. In de workshops 's ochtends was er voor elk wat wils. De workshops zijn wisselend bezocht. De Kleuteruniversiteit, leren zichtbaar maken, werken met Ateliers en thematisch werken zijn druk bezocht. Opvallend is dat thema’s die vooral aan onderwijs 2032 doen denken (Techniek, Engels en internationalisering, techniekcircuit, Prowise en toekomstgericht onderwijs) minder bezoekers trokken. Ik weet niet hoe dat komt. Maar ook daar heb ik gedreven en gepassioneerde leerkrachten gezien.

Claire Boonstra stelde 's middags vooral de “WAAROM-vraag”, waarbij ze een aantal mensen uitnodigde om die persoonlijk te beantwoorden. Daar werd in alle openhartigheid antwoord op gegeven. Ze daagde ons uit na te denken en stil te staan waarom we soms de dingen doen zoals we ze doen. Doen we de goede dingen en zijn ze toekomstbestendig? Dat wordt vooral interessant als we als professional vinden dat we kinderen moeten voorbereiden op de toekomst en dat de doelen van onderwijs de volgende zijn:

  • Kunnen worden wie je bent en wie je wilt zijn; ieders unieke potentieel ontketenen;
  • Samen het leven leren & samen leren leven;
  • En tenslotte eigenaarschap nemen over je leven en over de samenleving waarnaar we streven: vredig, gelukkig, gezond en duurzaam.

Dat vraagt nogal wat van ons. Ik heb gefronste wenkbrauwen gezien, omdat veel mensen zich afvroegen “maar HOE dan?”.  Ik ben in dat kader daarom benieuwd hoe we vanuit eigenaarschap verder vorm geven aan WSKO campus. Wachten we tot iemand voor ons de “HOE-vraag” komt invullen of gaan we zelf op onderzoek uit? Als we WSKO Campus vanuit ons vakmanschap en eigenaarschap serieus nemen, pakken we zelf onze verantwoordelijkheid en gaan zelf aan de slag, wat initiatieven vanuit de overheid, zoals een leraarregister, overbodig maken.

Jos van der Ende