Duurzame inzetbaarheid 45-plussers - WSKO

Duurzame inzetbaarheid 45-plussers

De gemiddelde leeftijd van 55-plussers die uitstromen bij WSKO is iets meer van 61 jaar. Landelijk is dit 63 ½ jaar. We zouden graag willen, dat de leerkrachten bij WSKO gezond, sterk en vol energie, langer kunnen doorwerken. Daarvoor is nodig dat zij duurzaam inzetbaar zijn.

Duurzame inzetbaarheid 

Duurzame inzetbaarheid valt uiteen in:

  • vitaliteit (energie, weerbaarheid en pro-activiteit)
  • werkvermogen (fysiek en mentaal aan de eisen van het werk kunnen voldoen)
  • employability (vermogen om productief en belonend werk te vinden).

Vitaliteit 

Het blijkt dat bij WSKO de 45-plussers vitaal zijn: men heeft plezier in het werk, voelt zich sterk en fit op het werk en is betrokken bij de school. Men eet gezond en beweegt wekelijks. Toch ervaart een kwart van de 45-plussers klachten aan het bewegingsapparaat en een deel daarvan wordt gehinderd in het werk.

Werkvermogen 

De resultaten van het werkvermogen laten zien dat 45-plussers zich nauwelijks ziek melden en driekwart goed omgaat met mentale druk. Het werkvermogen neemt echter af met de jaren. Het wordt moeilijker te voldoen aan de taakeisen, met name de ontwikkelingen op ICT-gebied; de meerderheid werkt structureel over en een derde ervaart bovenmatige stress.

Employability

De employability is bij WSKO een verbeterpunt. Ruim een kwart ontwikkelt zich naar eigen zeggen onvoldoende, een derde haalt geen inspiratie meer uit onderwijskundige vernieuwingen en de meerderheid van de 45-plussers verwacht dat het moeilijk wordt om een andere baan te vinden.

Conclusies en maatregelen 

Opvallend is dat oudere leerkrachten nauwelijks openstaan voor (interne) mobiliteit. Slechts 17% vindt dat het positief kan bijdragen aan de inzetbaarheid. Uit de literatuur blijkt, dat ontziemaatregelen zoals taakverlichting, extra vrije dagen en werkdruk verminderen weliswaar bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid, maar vooral curatief. Wil je echt de inzetbaarheid pro-actief bevorderen, dan werken mobiliteit, een intensief opleidingsbeleid, autonomie, waardering en het stimuleren van groei en ontwikkeling het best.

De aanbevelingen aan WSKO zijn om (interne) mobiliteit positief te stimuleren, te zorgen voor maatwerktrainingen in vaardigheden die nodig zijn voor toekomstbestendig onderwijs, zoals ICT en 21-eeuwse vaardigheden, extra handen in de klas (door de werkdrukmiddelen al deels in voorzien) en een cursus te organiseren in persoonlijk leiderschap: nemen van regie, talent ontdekken, cirkel van invloed enz. De aanbevelingen worden bestudeerd en waar mogelijk worden deze ingezet.