Kijk op koers een leerkracht heeft ruimte nodig - WSKO

Een leerkracht heeft ruimte nodig 

Leraren kregen de afgelopen jaren steeds minder ruimte om zelf aan hun professionele ontwikkeling te werken. Te vaak werden ze uitvoerders van plannen die elders waren bedacht. Daarom kiezen we als WSKO steeds meer onze eigen weg. Zo gaan wij niet meewerken aan het invoeren van Leraarregister zoals het er nu uit ziet. We maken ons sterk voor ontwikkelgesprekken met hulp van de “Thermometer leerkrachthandelen”, die mede is ontwikkeld door WSKO-leerkrachten. En we werken hard aan het doorontwikkelen van WSKO Campus die ons helpt om te schakelen van vergadercultuur naar ontmoetingscultuur, van “praatplaats” naar “werkplaats”’, van belerende naar lerende organisatie.

Een professional is vakbekwaam, heeft ruimte nodig om zelf keuzes te maken om aan zijn/haar ontwikkeling te werken en onderneemt daarin zelf en collectief initiatief. Als WSKO zetten we daar met elkaar verschillende middelen voor in die allemaal vallen onder WSKO Campus. Voorbeelden zijn de colleges van Mathieu Weggeman, André Wierdsma en Marcel van Herpen die ons op inspirerende wijze naar onszelf en ons vak lieten aankijken. Een ander voorbeeld is het bezoek aan het Westlandse bedrijf Rijk Zwaan: een blikopener in het kader van anders organiseren en eigenaarschap. Maar onder WSKO Campus vallen bijvoorbeeld ook de gewaardeerde cursussen en trainingen van directeur en trainer Herman Riekert.

Onder WSKO Campus vallen de volgende middelen en activiteiten. In de volgende nieuwsbrief zullen we deze verder toelichten en vertellen welke rol WSKO Campus speelt in het leren van en met elkaar. 

Leve het onderwijs

WSKO heeft het manifest “Leve het onderwijs” ondertekend, omdat ze vertrouwen heeft dat personeel zelf haar formele en informele activiteiten kiest om zich voortdurend te blijven professionaliseren. We tonen eigenaarschap, we leren samen en we gaan uit van talenten. Bekwaamheidseisen van de beroepsgroep zelf zijn prima. Maar een systeem vanuit de overheid ontmoedigt en het bijhouden ervan kost tijd. WSKO werkt daarom niet mee aan de invoering van het lerarenregister zoals het er nu uitziet. We hebben de gevraagde gegevens niet bij DUO aangeleverd en hebben Westlandse collega-besturen opgeroepen om zich hierbij aan te sluiten. Openbaar onderwijs, PC onderwijs en de Eerste Westlandse Montessorischool hebben hieraan gehoor gegeven, alsmede collega’s uit de grote steden Den Haag (Lucas Onderwijs) en Rotterdam (RvKO). Of leraren zelf gegevens uploaden, is hun eigen professionele afweging.