Ontwikkelgesprekken - WSKO

Ontwikkelgesprekken

Door middel van het voeren van ontwikkelgespreken aan de hand van de thermometer, houd je vinger aan de pols over je eigen ontwikkeling. Deze gesprekken ontwerp je zelf. Je vraagt één of twee collega’s waarvan jij vindt dat zij goed vragen kunnen stellen, met jou in gesprek te gaan over jouw ontwikkeling. Zij oordelen niet, maar stellen verdiepende, open vragen. Je kiest hierbij twee, maximaal drie, onderwerpen uit de thermometer, waarbij je ook altijd het onderwerp ‘Jij als mens’ betrekt. Het gaat in deze gesprekken niet alleen om wat je wilt verbeteren, maar vooral om waar jij goed in bent, waar je trots op bent of waar je blij van wordt en nog verder kunt uitbouwen, ten gunste van de school en de leerlingen. Maak sterker wat sterk is, is het motto. Je neemt jouw ontwikkeling in eigen hand, jij bent eigenaar van je eigen ontwikkeling.

Voor ieder kind de beste juf of meester

Een ontwikkelgesprek kun je zo vaak voeren als je zelf wilt, als je maar blijft ontwikkelen. Na het gesprek maak je een kort verslag met de punten die je hebt besproken en waarmee je aan de slag gaat, zodat je in het volgende ontwikkelgesprek erop kunt voortborduren. Je houdt je directeur op de hoogte van jouw ontwikkeling door hem of haar steeds het verslag te sturen. Het ontwikkelgesprek is in de plaats gekomen van het ‘oude’ functioneringsgesprek. Het doel is: voor ieder kind de beste juf of meester.

De thermometer

Klik hier om de thermometer te downloaden, zodat je hem zelf kunt gaan gebruiken.