Onderwijsontwikkeling WSKO Godfried Bomans

Betekenisvolle ruimte voor groei

Eerst steken we in op principes van leren en organiseren. Welke overtuigingen maken dat we het nu doen zoals we het doen? Waarom doen we over het algemeen heel veel voor de kinderen en zien we meestal te weinig van hen? Waarom regisseren we alles van minuut tot minuut? Waar geven we ruimte voor de creativiteit en inbreng van kinderen? Welke invloed hebben wij op hun nieuwsgierigheid? Hoe sterk zijn we in het omarmen van het nieuwe of vallen we de volgende dag voor de groep weer volledig terug op onze oude mentale modellen?

“Als je nergens voor staat, val je (nog steeds) voor alles”, en “Als je naar de zee verlangt, ga je zelf een schip ontwerpen en dan heb je geen bouwtekening nodig”. Hoe creëren we betekenisvolle ruimte voor groei?

Ontwerp van onderwijs met kinderen en ouders

Daarna gaan we een fase in waarin we onderzoeken wat kan werken vanuit deze principes en ontwerpen we wat we echt willen. Omdat dat het allerbeste is voor kinderen. En omdat het de school daarmee werkelijk onderscheidend zal maken. Bij dit ontwerpen worden de supportgroep (van ouders) en kinderen betrokken. Ouders uit de supportgroep zijn aanwezig bij de studiedagen met het team en met de leerlingen van de leerlingenraad worden voorbesprekingen gehouden, die meegenomen worden tijdens de studiedagen. 

Voor de begeleiding van deze interessante schoolontwikkeling zijn we uitgekomen bij Stef van Wickeren. Stef werkt bij een bureau dat zich voornamelijk bezig houdt met de “Waarom” vraag en niet start met de “Hoe” vraag. Stef is tevens oprichter van de Campus Columbus. Leuk om eens een kijkje te nemen op hun website. https://www.campuscolumbus.nl.